| BAZAR SHOP | ÚVOD | FORUM | LeMANS série | OSTRAVA Cup | TECHNIKA | RECENZE | REPORTÁŽE | VÝSLEDKY | GALERIE | OSTATNÍ | DOWNLOAD | ODKAZY | KONTAKT |

 

2WD Open či s omezením?

aneb jak se kde jezdí

Přeci jen je znát v poslední době neustálý nárůst zájmu o kategorii 2WD. Jednak je to přeci jen levnější poježdění než 4WD a také je to trošku zajímavější na ovládání. Čím více se však bude na závoděch objevovat jezdců, tím více se bude přemýšlet o tom, jaká zvolit pravidla. Osobně jsem zastáncem otevřené Open kategorie pro placky a "omezené" kategorie pro GT vozy. Kromě odlišnosti danou použitou karosérii je však poměrně nesnadné najít další omezení, která by tuto kategorii správně profilovala. Cílem tohoto článku není přesvědčit, jak by se mělo jezdit, ale jen shrnout, jak se kde jezdí už nyní a pak to trošku sumarizovat…


Frýdek Místek
2WD
pneu: libovolné
motor: libovolný
jiné omezení: není
F1
pneu: libovolné
motor: libovolný
jiné omezení: není

Zlín Želechovice
2WD
pneu: 26mm bezdušáky
motor: libovolný
jiné omezení: není

Brno
F1
pneu: libovolné
motor: libovolný
jiné omezení: není

Královéhradecký pohár
2WD
pneu: libovolné
motor: střídavý 21,5T nebo Johnson 540 stříbrný, nebo jiný uhlíkový min 27T
jiné omezení: není
F1
pneu: libovolné
motor: střídavý 21,5T nebo Johnson 540 stříbrný, nebo jiný uhlíkový min 27T
jiné omezení: není

Trutnovský pohár
2WD
pneu: libovolné
motor: libovolný
jiné omezení: není
F1
pneu: bezdušáky
motor: 17,5T
jiné omezení: předpisy Airspeed Formule

Čelákovice
F1
pneu: mechová
motor: Li-Fe(střídavý 13,5T, stejnosměrný Tamiya Sport Tuned), ostatní baterie (střídavý 17T, Johnson 540 stříbrný)
jiné omezení: není

XRAY Challenge
2WD (GT)
pneu: Corally mechové
motor: střídavý 9,5T se značkou pořadatele
jiné omezení: pouze podvozek XRAY X10 a pohárové předpisy, baterie 4,8V

Lestr Cup
F1
pneu: bezdušáky
motor: HPI Saturn 20T
jiné omezení: není

Mibosport Cup
2WD
pneu: libovolné
motor: libovolný
jiné omezení: baterie 4,8V

Trnava
2WD
pneu: libovolné
motor: 23T uhlíkový, 13,5 střídavý
jiné omezení: karosérie 190mm


Co z výše uvedeného vyplývá? Objevují se komerční závody, kde je omezení přesně na konkrétního výrobce či konkrétní motor. Tyto závody nejsou směrodatné pro řešení předpisů, neboť jsou komerční, pohárové. Nás zajímají spíše nezávislé otevřené šampionáty. Je vidět, že není zásadního rozdílu mezi 2WD (GT+LeMans) a formulemi v předpisech. Samozřejmě kromě karosérií :) Tak jako se formule vymezují výhradně karosériemi formulí, osobně si myslím, že 2WD by nemělo být pro cestovní vozy, které jsou všude vypsány v rámci 4WD závodů, ale právě pouze karoserie typu Le Mans nebo GT. Slibně startující seriál Airspeed formule nyní jakoby spíše ztrácel dech, takže uvidíme, jak vhodná byla volba gumových pneu, které jsou pro řadu podvozků nemyslitelné (např. špičkový podvozek Corally) ale i sehnat na klasickou formuli od tamiye sadu kol typu "A" je dnes velmi obtížné. Zlínskou specialitou jsou bezdušáky 26mm omezující tuto kategorii. Ukazuje se, že prakticky jedinou správnou volnou je použití velmi nedostupných kol tzv. Dunlop se vzorkem. Dá se říct, že všude již vyhověli moderním požadavkům, tedy jsou povoleny střídavé motory i LiPol baterie. To je velmi pozitivní. Samozřejmě pak existuje otázka, pokud se motory omezí, tak kde stanovit hranici. Tam se samozřejmě již organizátoři rozcházejí, stále však platí, že nejrozšířenější variantou jsou motory libovolné, stejně jako obutí kol. Ani v dalších spicifikacích nenajdeme nějakou společné další omezení. Samozřejmě by bylo krásné sjednotit kategorii 2WD do jedné varianty předpisů, ale to se bohužel asi bude stále jevit jako nereálné. Zkušenosti ukazují, že konstrukční řešení 2WD modelů pro závody například v tělocvičně, limituje možnosti použitého motoru. Není tedy pravda, že čím silnější motor, tím lepší časy na kolo. Asi každý jezdec bude mít jinde hranici, kdy se bude zlepšovat a kdy další výkon již bude kontraproduktivní a začne ztrácet. Také záleží na velikosti dráhy, v malé tělocvičně bude jistě maximum někde okolo 17,5T, zatímco na rychlé venkovní dráze půjde uplatnit i 10,5T. Hodně ovšem záleží na převodech, střídavé motory toho hodně snesou, mají malou spotřebu a málo se zahřívají. I proto je potřeba počítat s těmito motory a do pravidel je povolit. Najít vhodnou volbu omezení či otevřenosti však asi nebude snadné a ne všichni by s ní souhlasili. Osobně si myslím, že je stále čas pro otevřené souboje libovolných podvozků 2WD tak, jak i výrobci dodržují jistou míru konstrukční shody. S nástupem podvozku XRAY X10 se ukazuje, kam až mohou sahat hranice 2WD kategorie. Nicméně bych považoval za nevhodné některé podvozky jen proto, že jsou nejlepší omezovat…Uvidíme, jak čas odpoví na otázku hledání optimálních předpisů… Plánujeme závody Moravian Le Mans Series, kde ještě nejsou předpisy uzavřeny, ale volba pro Le Mans prototypy (open) a GT vozy (omezení na 21,5T střídavý či 27T uhlíkový) se jeví jako rozumná volba…

Debata je možná v našem foru - http://rc2wd.xforum.cz

Autor: Roman Krejčí  (Všechny články autora)
Rubrika: Technika  (Všechny články rubriky)




Článek publikován: 18.1.2010
Přečteno: 2243 x
Stránka aktualizována: 13.11.2012



Příští závod Le Mans

stránky seriálu: přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012

Doporučujeme









copyright 2009 Roman&Tomáš
TOPlist