|
O královehradecký pohár 2.1.2010
Reportáž
Již loni jsem několikrát zvažoval svou účast v Podorlickém či Královéhradeckém poháru, protože se zde vypisují závody pro formule a také pro dvě 2WD, řekněme GT, ale připuštěny jsou i placky. První víkend v roce 2010 se tak pro mne stal premiérou v tomto šampionátu, resp. ve spojeném mistrovství nazvaném O královéhradecký pohár 2010. Rád se teď podělím s postřehy z těchto závodů.
Vzhledem ke vzdálenosti jsem vstával v sobotu ráno v půl čtvrté a vyrazil na 220 km dlouhou cestu v nepříliš povzbudivém počasí a kluzké vozovce, ale na místo jsem dorazil tradičně mezi úplně prvními. Vzal jsem si s sebou plnou výbavu svých zadohrabů. Placku s karosérii Toyota 8C-V se kterou tradičně jezdím na moravských závodech jsem přihlásil mezi Stocky 10,5 a těšil se, že si s ním zajezdím a také prozkouším čas od času sabotující elektroniku. Dlužno hned v úvodu dodat, že se problém s elektronikou neobjevil za celý den ani jednou…To byl podvozek F103 GT s maximálním tuningem a zadními koly, které se používají např. u XRAYe X10 pan caru. A pak se v tom vyznejte :) Moje formule F103RM je momentálně ve výborné formě, avšak předpisy mne přinutily večer před závodem vyměnit Saturn 20T za černou Tamyií Sport Tuned RS540. Tento motor je výborný, bohužel nemá dlouhou životnost, což se mi stalo osudným. Do kategorie GT jsem nasadil nově zakoupený podvozek Keil s karosérii Corvette, který byla postavena vlastně na jediný závod, konkrétně zářijovou Moravian Le Mans Serii ve Frýdku Místku na Speed Areně v areálu bývalých kasáren. Tehdy s ním Košík vyhrál svou kategorii. Byly to mé první krůčky s tímto vozem, bohužel hlavně poznamenané zřejmě již slábnoucími zapůjčenými NiMH baterkami, takže vůz byl velmi pomalý a tak jsem se o jeho jízdních vlastnostech nic nedozvěděl, protože dostat s touto konfigurací smyk prostě nešlo :) Pro můj jezdecký styl bude určitě potřeba osadit rychlejší servou a zřejmě i trošku upravit systém otáčení kol. Jako rezervu jsem na stole odložil Toyotu GT-One (F103GT), která má však momentálně ne zcela dobře fungující přední nápravu a mou další novinku F1 new generation od Corally. To je pěkná bomba, ale na svůj start s ní teprve čekám. Zatím jsem ji neosadil elektronikou.
První dojem z dráhy v Rychnově nad Kněžnou bylo příjemné prostředí, ovšem poněkud malá prostor pro dráhu, nebo chcete-li zkrátka krátká trať. Také časy na jedno kolo se pohybovaly u nejrychlejších pod 9 vteřin. Ještě před příchodem davu lidí jsem vyzkoušel všechny tři vozy, které jsem nasadil do všech tří vypsaných kategorií. Inu, chtěl jsem si zajezdit. Ale jak to bývá, pak nebyl čas na doladění podvozků a podobně, ale to mi bylo celkem jedno. Přesto to byl pro mne velmi únavný den, který skončil až téměř o půlnoci. Ale odnesl jsem si pěkné zážitky díky výborně pracující organizaci závodů a také s příjemného počtu startujících vozů. Vždyť se sešlo 9 formulí, 9 vozů GT a 17 stocků, což je slušné. Nejsou zde zbytečné kategorie čtyřkolek podle motoru dělených do "miliónů" skupin. Pár věcí se mi však tak docela na jedničku nelíbilo. Hlavně asi systém nasazování vozů po karambolech zaviněných vlastní chybou. Stávalo se celkem často, že se některý vůz ocitl po jezdcově chybě v kotrmelcích a dostal se do zcela jiné části dráhy, kde počkal na auto, které pronásledoval a zavěsil si na něj, jako by ani nehavaroval a zkrátil si tak výrazně trať. To by se na jinak kvalitních závodech nemělo tolerovat, stejně jako práce některých nahazovačů, kteří některé auta nasazovali správně tam kde havarovaly, ale jiné (spřátelené?) pravidelně nasadili kupříkladu za zpomalovací šikanou po hlavní rovině. Ale to byly asi jediné nedostatky, které závody provázely. No, ještě jeden moment působil rozpaky… Vzhledem k tomu, že se jezdilo vždy na 7 minut, a to již od rozjížděk (celkem 3, počítaly se dva lepší výsledky jakou součet bodů - umístění). Finále se jelo dokonce 4x a rovněž se počítaly 2 lepší výsledky stejným způsobem. Když se závody díky takto nastavené časové náročnosti začaly protahovat, hlasovalo se trošku chaoticky o tom, zda se již série čtvrtých finálových jízd zruší, nebo odjede. Nakonec se jezdilo dál, ale bohužel hodně lidí odjelo a tak kdo zůstal, měl celkem snadno možnost najet lepší umístění, protože konkurence se snížila. Pravdou je, že většinou ti nejrychlejší zůstali, už kvůli pěkných pohárům pro trojice nejrychlejších. Ještě bych zmínil jednu příjemnou věc, při rozpravě na začátku byly vozy setříděny pro focení dle skupin, což působilo mnohem lépe, než chaotické uspořádání modelů hlava nehlava (myšleno nejen u formulí :) )
Formule 1
Devět vozů na startu je velmi dobrý počet, obzvláště když jsem byl asi jediný opravdu dalece přespolní účastník. Ale aspoň jsem pro focení nechal pózovat i zájem budící monopost Corally. Rozjížďky byly rozděleny na 4 a 5 vozů. Převažovaly červené a bílé monoposty. Ukázalo se, že bílé jsou rychlejší :) Vlastně jen náhodou neskončily na prvních třech místech. Osobní dojem z podvozku F103RM byl snad zatím vůbec nejlepší, co jsem s ním kdy jel a nebylo to mnohokrát :) Motor fungoval jako hodinky a po seznámení z tratí se mi dokonce podařilo vyhrát poslední rozjížďku. Bylo jasné, že o vítězství bude bojovat výborně jedoucí Jiří Ročňák s Romanem Krejčím, tedy mnou :) Roman Krejčí zajížděl prakticky po celý den rekordní kola, ale přeci jen častěji chyboval než Ročňák. Bylo to ale velmi zajímavé závodění. První finále vyhrál z prvního místa kvalifikace startující Ročňák, ale ve druhém již kraloval Krejčí, i díky dvěma chybám Ročňáka. Krejčí najel stejně jako v kvalifikaci rekordních 45 kol a pomýšlel na vítězství až do 5. minuty třetího finále, kdy začal odcházet motor, až jeho vůz úplně zastavil a z náskoku téměř celého kola byl konec nadějí. V poslední jízdě navíc Ročňák ukázal, že dokáže ještě zrychlit a překonal nájezd 45 lepším časem a poprvé za celý den najel oněch 45 kol. Nejlepší kola zůstalo v držení Krejčího, který narychlo zakoupil Johsona 540 na poslední jízdu v naději, že ještě může zvítězit. Ovšem práce kvapná, málo platná, motor se uvolnil a než zničit převody, vůz zůstal stát na trati, když odstoupil z druhého místa jen těsně za výborně jedoucím Ročňákem. Přesto zde zajel svůj nejlepší čas na kolo během stíhací jízdy. Na třetí místo překvapivě poskočil Čestmír Doubrava, který startoval v B finále jako nejrychlejší jezdec. Během finálových jízd se tak zlepšil, že na něj nestačil ani třetí bílý vůz, tedy Lukáše Vatera.
2WD
Tato kategorie měla od začátku dne jasného favorita. Byl jím Josef Tesař, který najížděl obdivuhodné časy s tímto vozem. Sázel hlavně na svou strojově přesnou a perfektní jízdu, která téměř neznala zaváhaní. Poprvé zkoušel speciální novou karosérii, kterou vyrábí česká firma BPA. Na startu se objevilo hned několik těchto vozů, které zde měly premiéru. Tvarem připomíná vůz někdejší uzavřené vozy skupiny C. Nicméně jsem nepoznal jakou předlohu měl tento vůz, ale můžeme ho nazvat fantazií. Je velmi dobré, že vznikají i u nás nové karosérie při závody placek a gétéček, trošku mě mrzí, že nejsou více obrazem skutečných závodních prototypů, jak to známe z produkce cizích výrobců jako Blade Racing, HPI, Tamiya a podobně. Ale vraťme se k závodu, kde se zpočátku nedařilo prosadit domácímu Lukáši Vaterovi a jeho Porsche 956. Nakonec startoval v B finále, ale vedl si v něm tak dobře, že se nakonec umístil za bezkonkurenčním Tesařem. Jakpak by asi vypadal souboj krále východních Čech Tesaře s jihomoravským lídrem Štalmachem a severomoravským guru Szostkem? Snad se tito jezdci sejdou na startu některého ze závodů letošní Moravian Le Mans Serie. Třetí místo patřilo nakonec Miroslavu Matejusovi, který tu a tam sváděl souboj s Krejčím ve finálových jízdách. Krejčí tak dojel čtvrtý, což bylo přes pomalost vozů výborný výsledek daný poměrně spolehlivou a pravidelnou jízdou. Na startu se objevil i jeden vůz s karosérii Mulsanne LMP, ale nebyl tak rychlý, jako jeho moravští kolegové, kteří tuto karosérii ve svých F103GT rádi používají. Podvozkově to byl kromě zmíněného Keilu v podstatě sama Tamiya, více či méně tuningově či podomácku upravená. Podobně jako ve formulích zde byl předepsán motor Johnson 540, případně černá Tamiya Sport Tuned či jiný 27T stejnosměrný motor. Pro zastánce stříďáků pak byla možnost 21,5 závitového motoru, se kterým se na tyto závody vrátím i já :)
Stock 10,5
Závody Stocků jsem nikdy nejel, protože se postavit na start s vratkou dvoukolkou proti dravým a rychlým čtyřkolkám není zrovna rozumné. Ale vedlo se mi dobře. Příslibem bylo nejedno vedení v průběhu rozjížděk, vlastně i vítězství ve druhé rozjížďce v jedné ze tří skupin. Nakonec jsem se dostal do finále A, tedy jsem startoval z šestého místa ze 17 účastníků. Docela jsem si to užíval, vždyť o nic nešlo, jen zábavu. O to větší úsměv na tváři jsem měl, když soupeři v žertu během finálových jízd říkali slova typu "do háje, mě předjíždí dvoukolka" a podobně. Opravdu, kdybych s vozem tolik neriskoval ve snaze o dosažení co nejrychlejších průjezdů, bylo by to asi ještě zajímavější. Ale i celkově konečné páté místo velmi potěšilo, zejména když přihlédnu k tomu, že jsem často jezdil i druhý či třetí a nejednou ujel i zcela výbornému vítězi Lukáši Zimovi. Ten spravedlivě zvítězil nad Josefem Tesařem, který jezdil se svým stockem stejně bravurně jako s F103GT s mnohem slabším motorem. Nakonec se mu přeci jen podařilo se Stockem najet 47 kol, tedy o kolo více než zajel on sám s F103GT :) Třetí byl Tomáš Culka a čtvrté místo vybojoval z B finále nejlepší jezdec Marek Vácha. Podle slov místních moje dvoukolka rozhodně ostudu nedělala. Jezdil jsem s 13,5 motorem Nowak na vysílačce staženým na 60%, ostatní ze špičky měly své 10,5 puštěné naplno, přesto nebyly na rovině rychlejší, než dvoukolka, která měla navíc rychlejší výjezdy ze zatáček. Hodně by prospělo snížit účinnost brzdy, protože tady se prostě už brzdit muselo a automatická brzda na 60% nestačila. Bohužel jsem během dne nenašel čas na přeprogramování brzdy, takových 80% by bylo optimálních a neztrácel bych při dobržďování. Jinak ale výborná zkušenost. Jen škoda, že každý kontakt se 4WD většinou končil pro mne hodinami :)
Výsledky:
(pro zajímavost jsem doplnil nejrychlejší kola s výjimkou těch nesmyslů zajetých zejména nejpomalejšími jezdci při zkracování tratě…)
Overall Results after Round:7
Class:(F103GT)
Position Name Laps Time Best BL Qualify BL Race
Round
1 Tesar Josef Old 46 7m03.964 7 8.956 8.832
2 Vater Lukáš 43 7m04.510 7 9.322 9.092
3 Matejus Miroslav 42 7m01.696 5 9.609 9.293
4 Krejcí Roman 42 7m04.943 5 9.788 9.332
5 Lžícar Vladislav Old 41 7m02.249 3 9.477 9.187
6 Špráchal Martin Old 39 7m03.299 6 10.404 9.535
7 Kubík Martin 39 7m04.429 2 10.003 10.228
8 Špráchal David 38 7m03.489 5 10.989 9.955
9 Minyuk Martin 37 7m06.172 4 10.396 10.297
Class:(1:10 F1)
Position Name Laps Time Best BL Qualify BL Race
Round
1 Rocnák Jirí Old 45 7m05.040 7 9.177 8.861
2 Krejcí Roman 45 7m06.638 3 8.933 8.721
3 Doubrava Cestmír Old 44 7m07.796 7 9.502 9.082
4 Vater Lukás 43 7m06.084 4 9.131 8.743
5 Vater Dušan 40 7m04.727 6 9.945 9.489
6 Ochoc Michal 39 7m00.520 7 9.668 9.357
7 Tlamicha Tomáš Old 38 7m11.133 4 10.671 10.015
8 Minyuk Martin 36 7m06.978 1 10.601 10.390
9 Tlamicha Jan Old 32 7m01.295 5 10.867 10.965
Class:(1:10 STOCK)
Position Name Laps Time Best BL Qualify BL Race
Round
1 Zíma Lukáš 48 7m04.259 7 8.784 8.475
2 Tesar Josef 47 7m08.350 6 8.751 8.547
3 Culka Tomas 46 7m06.116 7 9.035 8.520
4 Vácha Marek 46 7m06.842 5 8.798 8.448
5 Krejci Roman 45 7m06.029 5 9.031 8.685
6 Volák Martin OLD 44 7m00.506 5 8.997 8.589
7 Tlamicha Michal Jun 44 7m06.614 4 8.624
8 Veselý Filip 43 7m00.022 6 9.021 8.846
9 Culka petr 43 7m01.037 6 9.464 9.219
10 Ochoc Jaroslav 42 7m02.080 3 9.437 9.352
11 Vater Dušan Jun 42 7m08.218 6 9.239
12 Vik Petr 40 7m01.961 3 9.480 9.149
13 Kopecký Tomáš 40 7m08.452 5 9.569 9.222
14 Mackerle Patrik 39 7m02.555 5 9.924
15 Lžícar Jakub 37 7m04.746 2 9.359
16 Rejl Rosislav Jun 29 7m06.751 6 11.424
17 Brandejs Miloš 26 7m06.809 4 12.326
Autor: Roman Krejčí
(Všechny články autora)
Rubrika: Reportáže
(Všechny články rubriky)
Článek publikován: 3.1.2010
Přečteno: 4032 x
Stránka aktualizována: 13.11.2012
Související články:
|
Příští závod Le Mans
stránky seriálu:
přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012
Doporučujeme
|