| BAZAR SHOP | ÚVOD | FORUM | LeMANS série | OSTRAVA Cup | TECHNIKA | RECENZE | REPORTÁŽE | VÝSLEDKY | GALERIE | OSTATNÍ | DOWNLOAD | ODKAZY | KONTAKT |

 

Jak to vypadá se závodem LMS v Ostravě 30.7.?

První testovací jízdy na asfaltové trati v Ostravě

V kalendáři Moravské Le Mans série figuruje na sobotu 30.7.2011 závod v Ostravě. Jak jistě víte, v Ostravě závody on-road již nějakou dobu nefungují, protože dráha na Černé louce je hrbolatá a prakticky pro 1/10 elektry nesjízdná, ale našli jsme jiné místo a vyzkoušeli.

Plocha je asfaltová o velikosti zhruba 160x40 metrů, což je sice přímo gigantické, ovšem jistá část je pro modely bohužel rovněž nesjízdná. Proto jsme si dnes udělali takový testovací den a vytyčili trať takovou, která nebude zbytečně velká a zároveň bude na obstojném kvalitním povrchu. Nejdříve jsme vybrali základní místa pro zatáčky a vracečky, poté zakreslili křídou ideální stopu, vymetali alespoň trochu kamínků co se podařilo, dokreslili další čáry opět zatím pouze křídou a posléze vyznačili trať malými plastovými poklicemi, které jsou příjemné v tom, že modely přliš nenadhazují.

Vytyčili jsme dráhu dlouhou cca 150-160 metrů, což je zhruba délka trati v Blansku. Uvažujeme ovšem o protažení zadní rovinky o cca 10 metrů. Díky měření GPS jsme vyzkoušeli i další parametry takto vytyčené trati. Měli jsme k dispozici celkem 4 modely, 2x4WD jedno 2WD a jednu formuli. Formule Tamiya F103RM byla osazena motorem Johnson s převodem 93/29 zubů, tedy značně těžkým, rychlým převodem. S GPS modelum uchyceným na zadním křídle jsem postupně zrychloval a poté analyzoval naměřené hodnoty. Dráha takto odpovídala 160 metrům. Vzhledem ke špatné adhezi, která byla dána přeci jen stále zaprášeným asfaltem se podařilo najet nejlepší kolo z 5 měřených za cca 22 sekundy. Během této jízdy jsme pochopitělně sledovali také dosahované rychlosti modelu. Maximální rychlost se na rovných usecích dostávala lehce nad hranici 40km/h.

Trať má ještě možnosti protažení o pár metrů, přesto již nyní zabírá poměrně velkou plochu. Zajímavostí a zvláštností je zejména její tvar, který není klasickou jízdou cik-cak mezi svodidly, ale vzhledem k možnému prostoru okolo trati nehrozí, že by se dva modely mohly potkat v protisměru jen tím, že by některý přeskočil nějaké hrazení. Zkrátka a jednoduše protilehlé rovinky jsou od sebe vzdálené dobrých 15 metrů a kromě pár technických pasáží trať spíše připomíná klasický závodní okruh, kde je uprostřed poměrně dost místa, stejně jako i ve vnější části tratě, takže jsou zde velké únikové zóny.

Dále nás čeká samozřejmě zajištění dalších nezbytností pro pořádání závodu. Časomíru bude mít stejně jako v halových ostravských závodech na starosti výborný Jirka Veverka. Momentálně řešíme provizorní řešení stavby tribuny, která by měla být alespoň dva metry vysoká a ještě před závodem, který je plánován na sobotu 30.7. v rámci Le Mans série, bude provedeno ohraničení dráhy bílou barvou, opět zatím spíše prvozirovní formou. Trať poté pomohou olemovat poklice a místa, kde by si jezdec mohl dráhu zkrátit budou i mantinely, tedy plastové profily z oken, které již známe z tělocvičnových závodů. Další zajímavostí bude systém závodů, který se pojede na 50km, tedy ne na časový úsek. Podle předběžných přepočtů a odhadů by to mělo být cca 300-320 kol (podle finální verze dráhy), což by nejrychlejší vozy měly ujet za 60-70 minut. Takže se dají předpokládat čtyři skupiny finálových jízd po 70-80 kolech, ale to bude pochopitelně ještě upřesněno.

Není vyloučeno, že se na zdejším povrchu pojede i nějaký závod na ovále či rychlostní závod na 100 metrů v přímém směru jako zpestřující program RC závodů...


Hrubý náčrt tvaru dráhy, který vzešel z GPS měření a zviditelnění pomocí mapy ze severu www.mapy.cz

Autor: Roman Krejčí  (Všechny články autora)
Rubrika: Reportáže  (Všechny články rubriky)




Článek publikován: 5.7.2011
Přečteno: 1877 x
Stránka aktualizována: 13.11.2012

Související články:



Příští závod Le Mans

stránky seriálu: přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012

Doporučujeme









copyright 2009 Roman&Tomáš
TOPlist