| BAZAR SHOP | ÚVOD | FORUM | LeMANS série | OSTRAVA Cup | TECHNIKA | RECENZE | REPORTÁŽE | VÝSLEDKY | GALERIE | OSTATNÍ | DOWNLOAD | ODKAZY | KONTAKT |

 

Zajímavé souboje byly labutí písní trnavských 2WD

2WD v Trnavě odjely svůj poslední závod

Je to přesně rok, kdy jsem se poprvé a do této soboty naposledy vydal poměřit své síly v kategorii 2WD do Trnavy, kde se jezdí zadohraby. Loni to byl poslední závod zimní sezóny, letos k tomu přibyl ještě navíc poslední závod 2WD v tamním klubu vůbec. Důvod je bohužel prozaický a to sice přechod na systém závodů Speed Passion Challenge, kde se se zadokolkami nepočítá. Patrně ani účast jezdců v zimná sezóně nebyla úplně nejlepší.

Ještě si dovolím lehce zauvažovat na téma „politiky“ RC závodů, kdy se stále častěji objevují poháry typu Speed Passion. Jedná se o to, že se například v kategorii Stock předepíše stejný regulátor zmíněného výrobce, navíc ve variantě Citrix, tedy poměrně omezený regulátor, který je podle mého názoru krokem zpět. Má to přinést větší vyrovnanost etc. Osobně pokládám podobná omezení spíše krokem k výhledovému propadu zájmu o takové závody, ale třeba se mýlím. Spíše bych nalezl pochopení v zákazu konkrétních příliš drahých variant regulací či motorů, ale i tak by mělo být kategorie, kde ti, kteří s ní chtějí jezdit, s ní jezdit smí. Ostatně cestovní vozy 4WD mají tolik kategorií, kolik se vyrábí motorů, když to přeženeme. Takže mi přijde logické, že by svůj „open“ vždy měli mít.



Tento krásný Saleen byl sice Tamiya F103GT, ale jezdec Filip Krejčí startoval v kategorii hobby, kde svůj pohár vyhrál


Vraťme se ale na dráhu, kde se letos poprvé venku sešli závodníci řady kategoriích, mezi nimi i ta „naše“ 2WD kategorie. Přivezl jsem dva vozy, jeden Corally Dauer 962LM a druhý F103GT Jaguar, se kterým jezdí v Moravian Le Mans Sérii můj bratr Martin. Chtěl jsem hlavně vyzkoušet Corally na venkovní dráze a nastavit F103GT do co nejlepšího stavu. Jenže jak to bývá, situace se během dne měnila... První problém nastal, když na studené dráze v ranním neměřeném volném tréninku Corally lehce ťukl o betonové hrazení a zlomil se T-bar. Neměl jsem s sebou náhradní, takže tím pro mne testování Corally skončilo, ale přesto jsem z jízdy neměl nejlepší pocit, snad to bylo i počasím, kdy bylo jen něco málo nad nulou a až přes den sluníčko ohřálo vzduch i dráhu. Takže jsem musel vsadit na F103GT s motorem Mig. Jenže, jak si bratr stěžoval na jeho výkon v posledních kolech minulého závodu, zřejmě je motor opravdu už KO, protože evidentně ztratil výkon. Ale chybělo srovnání, tak jsem čekal na kvalifikační jízdy, kde se nás sešlo bohužel jen 5 jezdců.

Lukáš Špalek navíc do prvních dvou (ze 4) kvalifikací nenastoupil, protože mu nebylo nejlépe a dal přednost odpočinku v autě. První jízda nebyla příliš zajímavá, mezi jezdci nakonec byl vždy rozdíl jednoho kola. Já byl poslední, čtvrtý a zklamaný z výkonu motoru. Navíc jsem ztrácel při 20 sekundách skoro 2 vteřiny na vítěze a to je příliš.. Snažil jsem se nachystat vše co nejlépe a soustředit se na jízdu, ale ani druhá jízda nepřinesla výraznější zlepšení ani času, natož umístění. I přes malý počet jezdců si troufám na základě zkušeností říct, že tamní piloti mají velmi slušnou úroveň a je těžké se mezi nimi prosadit. Navíc dělají jen málo chyb během jízd. V hlavě se mi honily myšlenky vyměnit motor a vlastně komplet elektroniku z Corally do F103GT.. Ale stihnu to za 25 minut, které jsem na to měl mezi jízdami? Nakonec jsem to riskl před poslední kvalifikací. Bylo hned jasné, že to byl dobrý krok, ale bylo nutné poladit ještě výběr mechů a změkčit zadek vozu. Nakonec se vytvořilo pořadí po kvalifikaci následovně: nejrychlejší byl Kamil Klimo s nájezdem 17 kol, dále Svetozár Špalek. Bylo jasné, že tito dva jezdci budou favorité na vítězství. Já byl nakonec třetí a stejně jako čtvrtý Andrej Vnučko jsme najeli rovněž 16 kol. Lukáš Špalek objel jen dvě kvalifikace, navíc tu druhou nedokončil, takže měl nejlepší nájezd jen 12 kol, ale i tak stačil během jízd ukázat, že jede bravurně.



Před startem prvního finále 2WD


Velmi zajímavá byla první finálová jízda, kdy po startu velmi ztrácel lídr Klimo. Důvodem se ukázalo zadřené ložisko. Propadl se po startu dozadu. Naopak situace na trati mne vykouzlila na první místo, které jsem si však nemohl příliš dlouho udržet, protože model ještě nebyl ideálně nastavený. Lukáš Špalek opět nestihl start, ale zbylá čtveřice jezdců se postarala o nejvyrovnanější a nejzajímavější finále, kdy všichni najeli shodně 17 kol. Pro mne bylo smutné, že jsem nakonec podlehl v zajímavém souboji a skončil čtvrtý. Z vítězství se radoval Svetozár Špalek před Klimou a Vnučkem.

Na další jízdu jsem opět zvýšil výkon motoru (resp. snížil jeho omezení na vysílačce) a zkusil tvrdší zadní mechy, zcela nové GRP tvrdosti 35. Na dráze začal opět dominovat Kamil Klimo a já jezdil stabilně na druhém místě, protože Špalek měl problémy ve čtvrtém kole. Jenže postupně se Špalek na Krejčího, tedy mne, dotáhl a oba se několikrát předjel i v krásném a čistém souboji. Nakonec se tedy radoval Klimo před Špalkem, který uhájil druhé místo o necelé 4 desetiny sekundy. Vnučko i Lukáš Špalek ztráceli na první 1 resp. 2 kola.

Pro poslední jízdu jsem nastavil výkon motoru na 100% a časy ukázaly, že to byl dobrý tah. Zatímco jsem zrychlil, Špalkovi se naopak dařilo méně a tak si na své konto připsal třetí místo. Vyzkoušel si tak postupný pád z první na třetí pozici, ale bylo jasné, že celkové druhé místo ho nemine. Vyhrál a tím i celkově Kamil Klimo, Krejčí byl druhý s tím, že jako jediný kromě vítěze najel 18 kol, navíc si připsal druhé nejrychlejší kolo dne, jak jinak než po Klimovi.

Závody to byly přes menší počet startujících, než například bylo loni, velmi zajímavé a vlastně nebylo vůbec jasné, jak to nakonec dopadne, přesto že se splnily papírové předpoklady. Jak jsme zmínili v úvodu článku, 2WD tady v Trnavě končí, ale naštěstí vznikla nová dráha v Novém Meste nad Váhom, kde se tato kategorie bude jezdit, pravděpodobně jako open, snad kromě motorů. Na přesnější informaci ještě čekáme od Svetozára Špalka, který patří k těm, kteří se na vzniku nové dráhy podílí. Pro mne to byly příjemné závody a postupné osobní zlepšování postupně v nájezdu až o 4 kola a celkem 3 sekundy na kolo potěšilo. Klimo se Špalkem se společně stali také vítězi celého zimního Trnavského poháru, protože získali shodně dvě první a dvě druhá místa. Zároveň oba přislíbili účast na podnicích Moravian Le Mans Series ve Zlíně a Brně, takže to je paráda!



Kombinace Kamil Klimo a jeho otec nenašly přemožitele


Galerii chystáme, výsledky najdete v naší databázi - zde výsledkovka



Literatura, odkazy, zdroje

http://www.rcchampions.sk/rcp/2009/20100417_944053/1-10_Hob.2/
http://www.autorctrnava.sk/

Autor: Roman Krejčí  (Všechny články autora)
Rubrika: Reportáže  (Všechny články rubriky)




Článek publikován: 18.4.2010
Přečteno: 1878 x
Stránka aktualizována: 13.11.2012

Související články:



Příští závod Le Mans

stránky seriálu: přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012

Doporučujeme









copyright 2009 Roman&Tomáš
TOPlist