|
Souboj s počasím při Le Mans sérii
reportáž ze závodu
První venkovní závod letošního seriálu moravské Le Mans série byl naplánován na 12. května na krásnou dráhu v Brně Bosonohách přimo u starého závodního okruhu, kde se ještě v 80. letech proháněly cestovní vozy tehdejšího atraktivního seriálu ME na okruzích. Vzpomínkou na zdejší historii automobilových závodů mohla být i účast modelů vozu Jaguar XJR9 v barvách týmu Toma Walkinshawa a Porsche 962C v barvách týmo Joest Racing, přesně, jak zde v roce 1988 na brněnském novém autodromu proháněli jezdci při dosud jediném automobilovém závodě seriálu MS na okruzích u nás. Tři desítky přihlášených sportovních a GT vozů bylo doplněno závodem Poháru Elišky Junkové, kde dvacítka pilotů vytvořila rovněž velmi zajímavé jezdecké pole s krásnými monoposty a celkově se tak pohled na moedly aut při rozpravě mohly oči doslova pást na věrných modelech svých závodních předchůdců z nejslavnějších závodů. Ostatně mezi modely RC aut platí nepsané pravidlo, že jezdci 2WD modelů mají trošku větší smysl pro estetiku a modelářství, než jejich 4WD bratři.
Bohužel závodům nepřáli již předpověď počasí a mnohé z nich se bohužel vyplnilo. Krásný závod se tak značně deklasoval, přesto bylo vidět, že se účastníci dobře bavili a rozmary počasí mnozí řešili volnými jízdami na mokru či přímo za deště. Stačilo vnitřnosti s elektronikou zabalit do igelitových sáčků či potravinové fólie a hurá do souboje s přírodou. Nutno dodat, že na pneumatikách dunlop to mnohdy sedělo v zatáčkách ještě lépe, než na suchu. Jen ta rychlost na rovinách byla s větším odporem menší, ale i tak porovnání nejrychlejšího kola na suchu a za deště například v mém případě dělalo rozdíl pouze jedné sekundy při zhruba 20 vteřínách na kolo, což je rozdíl minimální. Ale vraťme se hezky na začátek závodní soboty.
Jezdci se začali na místo konání závodu sjíždět opravdu brzy ráno, a tak kolem půl osmé byla již dráha plná testovacích jízd, snad i proto, že pro řadu jezdců to bylo první letošní svezení na asfaltu. Navíc bylo krásně, svítilo sluníčko a dojem z jízdy kazil pouze pyl větrem snášený na povrch tratě z blízkého pole. Poměrně teplá asfalt i podnebí vyznívalo lépe pro tvrdší mechová kola, kdy se jako optimální jevila tvrdost 35. Agresivita startu i časování bylo pochopitelně utlumeno oproti zimní sezóně a rovněž podvozky doznaly změkčení v odpružených částech vozů. Bez zbytečných průtahů jsme se společně vrhli na kvalifikační jízdy. Můj Jaguar XJR9 na podvozku Corally 10SL ve variantě Pro 10 jezdil stále lépe a časy pod 19 sekund stačili s přehledem na pole position. Pod 20 sekund na kolo se dostal i Tomáš Rajdus, který startuje za zajímých náskřikem karosérie Mulsane v barvách továrního Nissanu z někdejších závodů skupiny C a podvozkem Xray X10 s t-barem. Nutno dodat, že se jela delší varianta tratě s šikanou na cílové rovince a přesto jsme jezdili časy srovnatelné s minulými ročníky, kdy bylo kolo kratší. Favoritem ve skupině LMP2 byl Martin Krejčí, ale tentokrát stál na startu až za nejrychlejším "gétéčkem" mladého a rychlého Filipa Rajduse.
První běh kvalifikací se vydařil, ale v průběhu druhé kvalifikace začalo poprchávat, až se dní na dráze přerušilo, protože dle předpovědi měl být déšť krátký a byla naděje na odpolední suchý průběh. Takže bylo dost prostoru o tom si vzájemně popovídat o zkušenostech s modely či závody, vždyť se tady sjeli závodníci z celé Moravy od Brna až po Bohumín, ale také zde byla řada jezdců z východu Čech, hlavně z okolí Hradce Králové. Přátelská atmosféra by k závodům určitě měla patřit, vždy je to v prvé řadě koníček. Jakmile trať usychala, začalo se připravovat finále, které bylo naplánováno na 4 jízdy po 15ti minutách. Vzhledem k časovému posunu se však uvažovalo o maximálně 3 finálových jízdách a minimálně dvou. Vozy byly po absenci startu dalšího Pro10 Corally jezdce Antonína Pospíchala a také díky odjezdu z místa závodiště například Miroslava Jurčáka, rozděleny pouze do dvou skupin, i z důvodu úsporu času. Na špici se mi dařilo držet první místo jen pár kol, když začal vůz hůře poslouchat v zatáčkách a postupně se měnil v neovladatelný stroj. Nastalo postupné propadávání polem jezdců až hluboko na konec A finále. Důvodem byl uvolněný náboj kola, který způsobil vypadnutí ložiska ze žlábku a značnou vibraci zadní osy. Upřímně jsem se po závodě divil, že se s tím dalo jet alespon tak, jak to jelo. Ale to nebránilo tomu, aby Tomáš Rajdus rychlou jízdou opanoval finálovou jízdu sledován jen z povzdálí domácím Jiřím Grochem, který zde loni zvítězil. O kolo zpět jezdil Martin Krejčí a Jaromír Sattler sledováni nejrychlejším jezdcem GT ve finále a tím byl domácí Michal Oppitz se svým krásně připraveným vozem Aston Martin Young Driver.
Bohužel behěm druhé sady finálových jízd začalo opět poprchávat. Jezdci B finále ještě většinou dokončili svou jízdu, ale potom při A finále došlo k rozhodnutí nezapočítat tuto jízdu do závodu, a tak na trati kroužilo méně a méně modelů. Osobně jsem si chtěl vyzkoušet jízdu na mokru, protože na velkých závodech se jezdí za každého počasí. Vůz seděl perfektně a pouze větší kaluže znamenaly problém a nekontrolovatelný smyk. Jednoznačně navrch měly vozy obuté do Dunlopů, speciálních gumových kol na mokru přesto, že někteří zkoušeli letitý trik namázání mechů chemoprenem, což se ukázalo jako horší řešení. Každopdádně bylo pozitivní, že přes hrátky na mokru se nikomu nestalo nic s elektronikou a tak nemusel být nikdo smutný za velké škody na materiálu.
Přes nevydařené počasí se závody jezdcům líbily a mnozí se už těší na pokračování seriálu závodů do Blanska, kde se opět sejdeme v sobotu 23. června, věřme, že za lepších klimatických podmínek.
Literatura, odkazy, zdroje
15.5.2012 14:51:21: je jich moc, často shoda podmětu s přísudkem
15.5.2012 14:51:27: závodům nepřáli již předpověď počasí
15.5.2012 14:51:37: pohled na moedly aut při
15.5.2012 14:51:47: a ještě jedna neshoda, nevím ted kde
15.5.2012 14:52:17: až se dní na dráze
15.5.2012 14:54:27: gumových kol na mokru přesto, že někteří
15.5.2012 14:55:02: to je vše - jestli přečteš první odstavu měl bys tam najít chybku ještě jednu
Autor: Roman Krejčí
(Všechny články autora)
Rubrika: Moravian Le Mans Series
(Všechny články rubriky)
Článek publikován: 15.5.2012
Přečteno: 3023 x
Stránka aktualizována: 4.12.2012
Související články:
|
Příští závod Le Mans
stránky seriálu:
přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012
Doporučujeme
|