| BAZAR SHOP | ÚVOD | FORUM | LeMANS série | OSTRAVA Cup | TECHNIKA | RECENZE | REPORTÁŽE | VÝSLEDKY | GALERIE | OSTATNÍ | DOWNLOAD | ODKAZY | KONTAKT |

 

Mistrovství ČR Rtyně 2013

Reportáž World GT a F1

Uplynulý víkend probíhaly vrcholné závody letošní zimní sezóny - Mistrovství České republiky elektro RC 1/10. Po třetí jsme se tak mohli dočkat i zápolení ve skupinách F1 a GT mimo tradiční TC modified či Stock.

Volné měření tréninky podle připravených skupin ezdců začaly v pátek od 17:00 Započítávaly se tři po sobě jdoucí kola. Během pátku se odjely 4 sady tréninků, ke kterých přibyly v sobotu ráno další dva obdobné. Po té čekalo na jezdce kolečko pěti kvalifikací, kde se již jelo na pořadí s tím, že se pro finálový grid počítaly dvě nejlepší pořadí z kvalifiací. Nedělní ráno patřilo warm-upu, tedy tréninku dle finálových skupin ze startovního roštu. Následovaly tři finálové jízdy po pěti minutách, ze kterých se dvq započítaly do celkového hodnocení MČR.

Formule 1

Ačkoliv po republice jezdi poměrně hodně modelářů v této kategorii, zde si řada z nich netroufla či z jiných důvodů neúčastnila. Přesto si troufám tvrdit, že se zde sjela absolutní špčika této kategorie představená jezdci Tomášem Rajdusem, Romanem Kavanem či Romanem Krejčím. Toto trio hrálo prim prakticky po celou dobu tríninkových i finálových jízd. Nejrychlejší monopost patrně pilotoval Roman Kavan, který ovládl kvalifikaci. Jeho superodlehčená formule upravená z podvozku F104 byla opatřena nízkou karosérii BPA Lotus 80 a jezdila opravdu velmi rychle. Roman Kavan zkoušel během soboty různá nastavení a jen těžko mu sekundoval Roman Krejčí s podvozkem Corally F1SL nouzově poháněný silným motorem 8.5T. Na oba jen lehce ztrácel Tomáš Rajdus, ale jeho brilantně čistá jízda s letitým modelem Tamiya F103RM opatřeným širokými GT koly, dávala jisté naděje do finále.

První finále začalo krásným soubojem o vedení mezi trojicí jmenovaných jezdců. Jezdili za sebou v těsném "vláčku". Zdálo se, že Roman Kavan přeci jen trochu zdržuje Romana Krejčího, na kterého se tím pádem dotahoval Tomáš Rajdus. Roman Krejčí začal atakovat první místo několika útoky, až se mu podařilo dostat do vedení v sedmém kole. Několika rychlými koly si vybudoval několikametrový náskok. Tomáš Rajdus využil chyby Romana Kavana a protáhls e na druhém místo, zatímco Kavan klesl až za mladého Honzíka Szostka. Pro Kavana to byla již ztracená jízda a dokonce jel chvíli až pátý za oslavenkyní Maruškou Szostkovou. Roman Krejčí jel na prvním místě s pohodlným náskokem. Tomáš Rajdus se chvílemi přeci jen přibližoval, ale to se již blížil konec jízdy a šlo spíše o taktické dojetí na prvním místě, což se rozdílem 3 sekund nakonec Romanovi podařilo.

Velmi podobná situace byla ve druhém finále. Roman Kavan zachyboval v šestém kole a Krejčí i Rajdus toho využili a proletěli před něj. Roman Krejčí si opět hlídal taktickou a přesnou jízdou první pozici, která mu mohla zajistit zisk titulu. Tomáš Rajdus se začal hodně přibližovat, ale na předjetí to nestačilo. Rozdíl v cíli byl však pouhých 0,5 sekundy, zatímco smutný Roman Kavan dojíždí na třetím místě. Nejrychlejší kolo opět zajíždá Tomáš Rajdus. Roman Krejčí je již Mistrem ČR a poslední jízdu vynechá, aby se mohl naplno soustředit na závod GT, kde je situace velmi otevřená a střídání obou vozů při jízdě těsně po sobě je náročné.

Třetí finále mělo rozhodnout o vicemistrovi a souboj mezi Kavanem a Rajdusem byl v prvních kolech opravdu atraktivní. Jenže v devátém kole dochází k předjíždění vozů o kolo zpět. Ve skupině vozů jede i Mruška Szostková, kterou nejprve Kavan předjíždí, ale následně Maruška najíždá do Kavanovy formule a ten rázem propadá na druhé místo. Rajdus se skupinkou vozů protáhl bez věších problémů a získává vedení. Roman Kavan nastupuje do tvrdé stíhací jízdy, během níž zajíždí nejrychlejší kolo formulí, ale nakonec na Rajduse nestačí a musí se spokojit s třetím místem. Jan Szostek končí na čtvrtém místě a dráha mu evidentně lépe seděla než jeho sestře Marušce, která je pátá.

World GT

Papírově se dalo těžko odhadovat, jak dopadne kategorie World GT, která zde měla zatím nejlepší konkurenci ve své tříleté historii v rámci MČR. Loňský mistr republiky Roman Krejčí na startu nechyběl, ale letos ho několikrát dokázal porazit například Libor Holub, Luděk Szostek a v posledních závodech na Moravě třikrát vítězný Ondřej Kulhánek. Karty měl zamíchat i Jiří Tlustý, někdejší špičkový jezdec Pro 10, který má se zadokolkami zkušenosti na rozdávání. Velkým favoritem mohl být i Jan Domanský, přestože startoval v této kategorii poprvé, nicméně mohl zužitkovat starty v 1/12 i rady Michala Blahovského, který mu pomáhal připravovat model. V neposlední řadě se očekával i zajímavý souboj mezi konstruktéry podvozků, byli zde rychlí jezdci Xray, továrně podporovaní jezdci Corally či Serpent a bez šance nebyly ani dva modely CRC.

Kvalifikace ukázala, že největším favoritem závodu bude Jiří Tlustý, kterému byl nejblíž Roman Krejčí, který ho dokázal v první kvalifikaci porazit v asi nejkrásnější jízdě celého mistrovství GT. Oba jezdci se totiž během jízdy celkem 5x předjeli v naprosto čistém a férovém souboji. Byla to parádní jízda o které Roman Krejčí prohlásil, že se jednalo snad o nejkrásnější jízdu ve jeho kariéře. A to myšleno ne kvůli výsledku, ale právě díky souboji a férovému předjíždění. Pak už ale dominoval Jiří Tlustý a jeho Xray X10 Link. Až v poslední kvalifikaci mohlo dojít ke zvratu. Sice vedl Jiří Tlustý, ale Roman Krejčí se snažil na svého soupeře neztrácet kontakt. Jela se nejrychlejší jízda celého víkendu bez rozdílu kategorií a oba jezdci měli předpověď nájezdu 25 kol. Jiří Tlustý však neudělal žádnou chybu a první místo si bězpečně uhájil, zatímco Roman Krejčí měl několikrát problémy při předjíždění pomalejších vozů a ani rychlejší kolo mu nestačilo zvrátit poměrně jednoznačný výsledek kvalifikace. Po 12 sekund na kolo se během soboty dostal kromě Jiřího Tlustého právě i Roman Krejčí s Corally a dokonce Jan Domanský se Serpentem.

První finále nebylo tak zajímavé, jak se očekávalo. Výměna kol vozu Romana Krejčího způsobila špatnou ovladatelnost vozu a jezdec v prvních kolech zajížděl do boxů upravovat výchylky řízení. Ani rychlá kola ve druhé půlce finále již nemohla nic změnit na tom, že s přehledem a náskokem 6ti sekund před Ondřejem Kulhánkem vítězí Jiří Tlustý. Luděk Szostek sice chváli bojoval o druhé místo, ale udržel ho pouze na 4 kola. Jan Domanský neměl šťastnou ruku a po několika napomenutí a nevydařeném stop and go přišla nakonec diskvalifikace ještě v průběhu této jízdy za opakované narážení do vozu Romana Krejčího. Nedojel Ivo Gombík.

Druhé finále mělo potvrdit převahu Jirky Tlustého nebo zachovat šanci na titul někomu dalšímu. Roman Krejčí se dostal ještě v prvním kole do vedení, ale dlouho si ho neužil. Ve třetím kole již předjížděl opozdilce, který ho omezil natolik, že Krejčí klesl na čtvrté místo za Kulhánka a Szostka. Prakticky tímto momentem bylo rozhodnuto, ale závod pochopitelně ještě nekončil. Krejčí nasadil plnéí tempo a během dvou kol se přehnal před Luďka Szostka a v dalších pěti kolech si poradil s Ondrou Kulhánkem a byl opět druhý. To ale samozřejmě na titul stačit nemohlo. Jirka Tlustý si držel taktickou jízdou první pozici, zatímco Roman Krejčí ho přeci jen mírně stahoval v posledních zhruba 7 kolech. Na vítězství to ale nemohlo stačit a pětisekundový rozdíl v cíli potvrdil titul pro Jiřího Tlustého. Roman Krejčí v hlavě během jízdy řešil otázku, zda se pokusit o riskantní stíhací jízdu, nebo zabojovat alespoň o druhé místo. Druhá varianta převládla.

Třetí finále již znalo nového Mistra republiky Jiřího Tlustého, ale na druhé místo ještě mohlo pomýšlet více závodníků, zejména Ondřej Kulhánek a Roman Krejčí. Ten se opět dostal v prvním kole do vedení a zvyšoval náskok díky hromadné kolizi jezdců od druhého do pátého místa. Tam skončily naděje Libora Holuba a významně ztratil i Jiří Tlustý, naopak se na druhé místo posunul Jan Domanský, který ale nakonec podlehl po souboji Ondřejovi Kulhánkovi a v posledním kole i Luďku Szostkovi. V patáctém kole pustil bez boje první místo Krejčí Tlustému, protože vlastně o nic nešlo, a Jirka Tlustý zvítězil i v poslední jízdě. Stejný počet kol jako první dva v cíli měl i třetí Ondřej Kulhánek. Stejné bylo nakonec i pořadí v celém mistrovství.

Autor: Team Corally Czech Republic  (Všechny články autora)
Rubrika: Reportáže  (Všechny články rubriky)




Článek publikován: 4.4.2013
Přečteno: 4096 x
Stránka aktualizována: 8.4.2013

Související články:



Příští závod Le Mans

stránky seriálu: přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012

Doporučujeme









copyright 2009 Roman&Tomáš
TOPlist