|
Deník z Mistrovství republiky - ČT-NE
Reportáž psaná na závodech, tak trochu online :)
Přípravu na nejdůležitější závod sezóny, kterým je bezesporu MČR, jsem zahájil samozřejmě více než týden před závody. Revitalizoval jsem podvozek Corally F1 New Generation, vylepšil rozložení hmotnosti umístěné elektroniky a také dopřál podvozku novou karosérii dle vzoru McLaren MP4/6, se kterým se u McLaren loučil Ayrton Senna. Po úpravách se podařilo i karosérii osadit o něco níže, než byla stávající. U druhého podvozku pro kategorii 2WD, tedy GT, nebylo potřeba žádných velkých změn, pouze se zasadit o potřebný počet sad kol. Plánoval jsem totiž již od pátečního rána testovat přímo v místě dějiště šampionátu, tedy na malebném autodromu v Blansku.
Čtvrtek
Finišují přípravy, dobíjejí se baterie nejen pro vozy, které mám nachystané celkem 4, ale taká do vysílaček. Pohled do startovní listiny je trochu smutný v kategorii Formule 1. Je nás málo, ale to jsem v době přípravy vozu nevěděl, jinak bych ztratil motivaci jej chystat v nových barvách. No co se dá dělat, snad se nakonec formule alespoň pojedou a nebylo to marné.
Pátek
Páteční program pro mne začínal v šest ráno, kdy jsem se probudil, naskládal věci do auta a vyrazil do Blanska, kde jsem přijel kolem půl deváté. Je to asi ideální doba, protože to vypadá, že ještě nikdo z přítomných nejezdil a tak jsem o nic nepřišel. Pavel Magda, ředitel závodů v Blansku ještě provádí finální čištění trati, která je již pocukrována. Přítomno je již řada jezdců včetně těch největších favoritů ve skupinách modified a stock, tedy Zdenko Kunák, Michal Bok, Radek Flek a další. Jarda Kopecký přijíždí o něco později, ale jistě zde má natrénováno. Chci nejprve vyzkoušet všechny čtyři vozy. Samozřejmě, že dva jsou pro mne. Druhou formuli měla jet Petra Vykydalová, ale vzhledem k malému počtu lidí, jsme nakonec rozhodli, že díky časovým komplikacím, které Petra měla, bude jednodušší, když nepřijede. Doufal jsem však, že si formuli někdo na závody zapůjčí. To se nakonec povedlo domluvit večer a tím jezdce bud Radovan Bryx, zkušený jezdec například i ve vozech GT. S touto formulí Stewart na podvozku Tamiya F103RM.
Ale pojďme po pořádku. Vyrážím na trať s vozem Porsche 962C na podvozku Xray X10link. Vůz je obutý mechami Corally pink30 vzadu a také předními fialové mechy. Obojí letos v nové nabídce od firmy RCXAUTA. Zajíždím čas 13,897. Jede se a pojede celý víkend v opačném směru, než je dráha ve svém přirozeném stavu. Zkouším i formuli Corally McLaren. Čas 13,911 je novým rekordem pro formule na této trati. Obutí opět Corally, ale tentokrát zadní pink30, přední pink, opět z nové nabídky. Vůz funguje fantasticky a je to požitek s ním jezdit.
Ohlížím samozřejmě i své soupeře ve skupině GT. Přítomná je už Petr Rovný, ale pro mně neznámým soupeřem bude Martin Zvára ze Svitav, který pojede zbrusu nový podvozek CRC. Od začátku jeho jízd je jasné, že to bude jeden z hlavním adeptů na nedělní titul.
Nedlouhé trvání má první výjezd vozu Mazda MXR01 na podvozku 3Racing F103GT. Tento podvozek mám nachystaná na případné mokré počasí. Lze totiž bez úprav osadit pneumatikami Dunlop, které jsou na mokru prakticky stejné jako na suchu. Ale podle předpovědí pršet nebude. Nicméně Mazda na rovině ztrácí zadní kolo a konči v hodinách. Nic se však nestalo, jen se ukázalo, že načatý závit držící levé zadní kolo je prostě v háji. Jediné řešení se ve zdejších podmínkách nabízí zalepení červíku. Domu to vyřešení větší závit. Je půl jedenácté a teplota asfaltu je 26 stupňů. Zkouším i formuli Stewart, ale čas 17,007 je maximum, protože je vůz enormně přetáčivý. Budu tedy zkoušet jiné přední kola. Zlepšení je patrné a čas 15,795 je po pár kolech s motorem Johnson uspokojivý a tak pro tento vůz dnešní trénování končí.
Nejrychlejší jezdci 4WD modified jezdí v klidu pod 12 sekund, je to pekelná řezba. Při jednom průjezdu cílovou rovinkou, kde jsou tyto monstra opravdu extrémně rychlá dochází k havárii aktuálního juniorského Mistra Evropy Marka Černého. Na jeho podvozku Yokomo totiž praskla a roztrhla se pneumatika a vůz ve velké rychlosti havaruje a končí daleko mimo trať. Zvuk havárie je poměrně strašný a asi nebyl nikdo v areálu, kdo by se nelekl. Nicméně tyto vozy jsou pevné a za chvíli se zelený vůz opět proháněl po dráze.
Další jízda pro Porsche, s upraveným nastavením regulátoru. Čas 13,461 se stejnými koly. Převod kvůli teplotě motoru 130 stupňů snížen na pastorku z 25 na 21 zubů, ale to bude až v další jízdě. Zvára na CRC zajíždí 13,310 a Rovný dokonce ještě o něco rychleji na 13,2. Jsem tedy z trojice trénujících nejpomalejší. Druhá jízda s McLarenem je tentokrát na asi nejvhodnějším obutí, tedy XCeed Medium asfalt vzadu a XCeed Hard asfalt vepředu. Čas 13,663 je opět rekordem pro formule na této dráze, dokonce i bez rozdílu směru ve kterém se jede. Svůj čas zajíždí konečně i Mazda s mechovými koly 40 vzadu a 42 vepředu. Čas nejlepšího kola je pak 14,519. Specifikace tohoto vozu odpovídá skupině LMP2 pro Le Mans sérii.
Kolem jedné hodiny se na trať snášejí první kapky. Není to nic vážného a podobné přeháňky se ještě několikrát vrátí, ale v podstatě se dá za 5 minut opět vyjet. Před druhou hodinou se pod 13 sekund v kategorii GT dostává svitavský Zvára se svým CRC. Další kapky padají ve dvě odpoledne. Teplota asfaltu se před tím vyšplhala již na 42 stupňů na slunci, které svítilo po celé trati.
Po třetí hodině zajíždím s Porsche čas 13,443 tentokrát již s pastorkem 21 zubů, zatímco konkurence používá 25 i více zubů. Přijel už i Roman Hradecký, vítěz většiny letošních závodů Xray GT Challenge.
Bohužel posléze vypadává internetové připojení místní dráhy a tím také končí možnost sledovat nájezdy kol a tak učinit testování smysluplnějším. Nakonec přichází kolem půl sedmé i pořádná sprška, která učiní přirozené ukončení pátečního programu na autodromu. Avšak na mokré trati si zajezdil alespoň mladý jezdec Blahovský, který si tak vyzkoušel kompletní nastavení vozu na mokro.
Po dešti patřil večer závěrečnému dolazování podvozků, nejvíce tedy čištění a podobně. Večer u táboráku s točeným pivem nebylo co vytknout.
Sobota
Je ráno po sedmé hodině. Na dráze krouží dvojice Flek - Kopecký, ostatní si pomalu chystají depa. Já mám rovněž vše nachystáno, ale trať dnes není nacukrována a místy je vlhká po včerejším dešti, takže pro mne nemá moc smysl něco zkoušet.
Měřené tréninkové jízdy se jely na nájezd nejrychlejších tří po sobě jdoucích kol. Jezdci je absolvovali dvakrát a podle součtu těchto kol bude rozdělení do kvalifikačních skupin a na roštu. Formulí se nakonec převzalo pět a tak se pojede rovněž mistrovský závod. Velmi vyrovnaní jsou jezdci skupiny GT, kde startují i dva atypické podvozky pro naše závody, konkrétně Zvára jede CRC a Vykutil potom jede s podvozkem Asso. Kvalifikační jízdy budou odstartovány ve 13 hodin. Pojede se celkem 5x a součet dvou lepších umístění rozdělí jezdce do finále.
Série pěti kvalifikačních jízd skoncčila v sobotu kolem šesté hodiny večerní. V kategorii Stock potvrdil roli favorita Zdeno Kunák jezdící podvozek Xray T3 před Radkem Flekem na Yokomo. Těsně třetí dojel Rehák před Šimurdou. Nejsilněji obsazená kategorie Modified měla stejnéh favorita i vítěze. Slovenský jezdec Zdeno Kunák s českou licencí kraloval i zde. Zatímco ve Stocku vyhrál všechny kvalifikace, zde jednou podlehl Marku Černému. Bylo to ve třetí jízdě a tam právě Černý zajel nejlepší nájezd ze všech rozjížděk. Třetí za Černým bude stát jeho týmový kolega a další jezdec Yokomo Michal Bok. Ve formulích jezdil nejrychleji Roman Krejčí. Útěchou za slabší početní účast mu bylo překonání traťového rekordu pro formule o sekundu na kolo. Za jeho McLarenam na podvozku Corally na startu pojedou dvě Ferrari na podvozcích 3Racing vedené Jiřím Ciranem a Pavlem Rajdusem. Právě Rajdus dokázal v poslední kvalifikace kategorie World GT zajet nejlepší nájezd, ale díky výbornému vstupu do jízd Romana Hradeckého si právě tento jezdec vyjel TQ. Nicméně šlo vidět, jak vzrůstala teplota asfaltu, jeho vůz přestával fungovat. Jede jako jediný jednočlánek ve svém Xray podvozku. Za ním na druhém místě pojede Marcel Dostál, který pro změnu posunul rekord skupiny GT a byl na jedno kolo nejrychlejší. Trojici uzavírá Roman Krejčí, až pátý v měřeném tréninku. Právě skupina GT zřejmě nabídne ve finále největší boj o vítězství. Zatímco ostatní kategorie mají své papírové favority, zde si vyzkoušela pocit vítězství v plné konkurenci čtveřice jezdců - Hradecký, Dostál, Krejčí a Rajdus. A jezdci se honili po trati opravdu o setinky.
Neděle
Je ráno, podle předpovědi ani kapka, ale je docela pořádná zima. Uvidíme, jak loterie pneumatik rozhodne v kategoriích F1 a GT. Další dvě totiž jedou předepsané pneumatiky dodané vítězem výběrového řízení firmou Michala Boka. Ti mají v obutí jasno, ostatní mohou voli ráno měkčí směs a na závěrečné finálové jízdy minimálně medium.
Máme za sebou warm up před finálovými jízdami, které začnou formule v 11 hodin přesně. Každá další finálová jízda začne dle plánu přesně v celou. Počet skupin je dnes menší, stocky jedou jen jednu skupinu a modified celkem tři. Takže se to do hodiny bude krásně stíhat. Roman Krejčí vyhrál formule a po jízdě plné karambolů i GT. Tam se krátce po startu přehnal přes Hradeckého z jedné strany Dostál, z druhé Krejčí. Ale Dostála zklamal diferenciál a Krejčí si nenechal prvenství vzít až do cíle. Petr Rovný dojel druhý, ale téměř kolo stál na střeše po kolizi. Rajuds zkoušel mokré přední chemprénové kola, ale nebyl příliš úspěšný. Ve stocku i modified všem ujel hned po startu Zdenko Kunák. Za ním to bylo již o něco zajímavější. Zejména trojice Flek, Řehák a Šimurda jeli ve vláčku prakticky celou jízdu. Evidentně to dnes Flekovi jelo hůře než včera a oba soupeře téměř brzdil. Modified ovládaly podvozky Xray, když na druhém místě jezdil Petr Grof. Nakonec ale přitlačil rychlý Marek Černý a dojel druhý. Před Grofa se dostal ještě Kopecký a Bok.
Máme za sebou první sadu finálových jízd. Ve formulích vyhrál Krejčí před Ciranem. Rajdus měl problémy s rušením a Bryxův monopost se přetáčel více, než by si jezdec přál. Ve skupině GT se během prvních dvou kol dostal do čela Dostál a už si nenechal prvenství vzít, zajel i nejrychlejší kolo závodu. Na druhém místě se snažil stáhnout ztrátu Rajdus, ale nakonec zvolnil a hlídal si druhé místo před Krejčím. Ve stocku opět kraloval Kunák. Druhé místo uhájil Flek a třetí po boji dojel Šimurda. Řehák v první fázi závodu odstoupil. Práve se jedou modified. Vede opět Kunák. Najíždí 25 kol stejně jako druhý Černý. Třetí místo patří Bokovi. Xray tak vyhrává v první sadě finálovek ve tří ze čtyř kategorií. Jen formule patří Corally.
Další finálové jízdy jen poupravili pořadí na dalších místech.
Neoficiální Pořadí MČR 2011 léto vč. Jezdců bez licence:
Formule
1. Krejčí, Corally
2. Ciran, 3Racing
3. Rajdus, 3Racing
GT
1. Dostál, Xray
2. Rajdus, Xray
3. Hradecký, Xray
Stock
1. Kunák, Xray
2. Flek, Yokomo
3. Řehák, Xray
Modified
1. Kunák, Xray
2. Černý, Yokomo
3. Bok, Yokomo
Autor: Roman Krejčí
(Všechny články autora)
Rubrika: Reportáže
(Všechny články rubriky)
Článek publikován: 21.8.2011
Přečteno: 3517 x
Stránka aktualizována: 8.4.2013
Související články:
|
Příští závod Le Mans
stránky seriálu:
přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012
Doporučujeme
|