| BAZAR SHOP | ÚVOD | FORUM | LeMANS série | OSTRAVA Cup | TECHNIKA | RECENZE | REPORTÁŽE | VÝSLEDKY | GALERIE | OSTATNÍ | DOWNLOAD | ODKAZY | KONTAKT |

 

Le Mans Série v Brně - reportáž

Informace ze závodu

Předposlední závod letošního druhého ročníku Moravské Le Mans Série se uskutečnil v Brně. Závod, kde se očekávala vynikající účast blížící se té v Blansku během léta, byl však bohužel poznamenán velkou nepřízní počasí, a tak došlo k tomu, že se z pětadvaceti potvrzených přihlášek na startu v Brně objevilo pouhých sedm jezdců, k nimž se na poslední chvíli přidal ještě nepřihlášený Petr Goluch, který přivezl nový vůz postavený na podvozku Xray X10, a stal se tak rázem hlavním soupeřem výborného Pavla Melichera, který byl nakonec jediný z absolutní špičky, který se k závodu dostavil. Vedoucí jezdec šampionátu, Tomáš Rajdus, neměl zájem se za nepříznivého počasí vydat na dalekou cestu do Brna, a nakonec se neobjevil ani druhý jezdec mistrovství MLMS, Luděk Maléř, ačkoliv mu ještě v odpoledních hodinách byla nabídnuta možnost přijet později a závodu se zúčastnit bez kvalifikace.

Proč vlastně píšeme o odpoledních hodinách, když oficiální zahájení závodů MLMS bývá plánováno na devět hodin ráno a co vlastně tomuto závodu předcházelo? Již během týdne se předpověď počasí jevila jako velmi nepříznivá, a tak třetí muž v pozadí organizátorského týmu, Martin Krejčí, měl zájem závod o 14 dní posunout v naději, že si většina přihlášených čas v náhradním termínu udělá. Nicméně nakonec bylo v užším vedení dohodnuto, že se závod uskuteční v původním termínu, a to za každého počasí. Zda to bylo rozhodnutí dobré nebo špatné, to je asi věcí názoru, nicméně napříště bychom rádi měli pro vzdálenější závody domluvené náhradní termíny a za podobných okolností závod skutečně přeložili.

V neděli ráno tedy situace vypadala tak, že se do Brna jedním autem vydala trojice týmu Krejci Brothers Racing a mezitím se domlouvala přeprava dalšího vozidla z Ostravy do Brna. Do něj nakonec Pavel Melicher přibral i do závodu nepřihlášeného Petra Golucha a oba se vydali směr Brno, sice o několik hodin později, ale to již bylo dohodnuto, že start závodu bude posunut na pozdější hodinu. Předpověď počasí na odpoledne byla totiž pro Brno přeci jen mnohem příznivější. Takže v devět hodin ráno se na trati sešli pouze čtyři účastníci, Roman a Martin Krejčí, jediná žena ve startujícím poli, Petra Vykydalová, a místní jezdec Jiří Groch, který v Le Mans Serii debutoval již v Blansku. Bylo domluveno, že se sejdeme mezi druhou a třetí hodinou a obvoláme brněnské jezdce, zda budou ochotni přijet na odpolední zkrácený závod. To stále dávalo naději na celkem slušnou účast, nicméně nakonec pana Grocha z místních doplnily pouze dva bavoráky ve skupině GT otce a syna Rovných, oba debutující v Le Mans sérii. První ostravský vůz se mezitím vydal na automotodrom v Brně, kde právě probíhal nedělní program Podzimní ceny automobilů. Zde je přivítaly závody Porsche GT3 Cupu východní zóny Evropy, která byla zároveň součástí mistrovství Turecka, což jsme se dozvěděli až při vyhlašovaní výsledků, dále Octavia Cupu a hlavně pak závody vrcholné Divize 4, která měla po sobotní tříhodinovce na programu dva sprinty na 10 kol pro vozy nad dva litry a do dvou litrů. Silnější divize ovládlo několik vozů DTM, ale špatně si nevedly ani různá gétéčka následována různě upravenými a okřídlenými bavoráky. Jediný Chrysler Viper nakonec ze závodu vypadl, dvě startující Ferrari na špici ani na střed startovního pole nestačily, tak se za prvními dvěma vozy DTM (třetí z nich byl znatelně pomalejší a záhy se závodu odstoupil), a tak se o poslední místo na stupních vítězů utkalo několik vozů Porsche GT3. Nakonec ho překvapivě získal vítěz předchozího závodu Porsche Cupu, který byl na mokru ve svém závodě schopen poodjíždět soupeřům až 10 (!) sekund na kolo. Na stupně vítězů se dostal navzdory tomu, že vůz v pohárově úpravě by měl být znatelně pomalejší než plnohodnotné Porsche ve skupině GT2. Na start se pak pomalu chystala dvoulitrová třída, v níž se objevily i dva sportovní vozy kategorie GT, které také nakonec závod docela ovládly. To se již všichni pravidelní účastníci Moravian Le Mans Series, kteří měli dorazit, sešli s restauračním zařízení pod hlavní tribunou, aby následně shlédli závod této dvoulitrové třídy. Nejednoho návštěvníka restaurace či na tribuně zaujalo zbrusu nové Rothmans Porsche 962C Turbo, který pro tento závod připravil Martin Krejčí. Mezitím již přestalo pršet a pomalu probíhaly přípravy pro přesun na trať RC blízko startu bývalé velké ceny Brna a České republiky.

Panu Grochovi se mezitím domácí jezdce LMP1 získat nepodařilo, zajistil však přírůstek do vloženého závodu F1. A tak se startovní pole Le Mans série rozšířilo a pouhé dva další jezdce, které na poslední chvíli ještě získal Roman Krejčí. Jinak nepřijel ani nikdo další ze vzdálenější končin země, přestože někteří přihlášení byli o konání závodu ještě informováni. Tak se nakonec domluvilo, že osm přítomných jezdců pojede závod na třikrát 15 minut místo obvyklých 4 jízd. Nakonec se uskutečnily jen jízdy dvě, protože již během druhé série jízd, kdy na trati byly formule 1 vloženého závodu, začalo opět pršet a nikdo z přítomných jezdců Le Mans Series nebyl ochoten riskovat zničení elektroniky, zejména když již měli odjeto 30 minut závodu, což je podmínkou pro získání plného bodového přídělu. Ostatně bylo předem domluvené, že závod se v případě potřeby zkrátí. I v době, kdy nebylo jasné, zda přestane pršet a trať oschne, se počítalo s variantou „mokrého“ závodu. To by se jelo i za deště na krátké jízdy po třech minutách, a to buď dohromady na půl hodiny, nebo - ze solidarity - než první auto zastaví kvůli nefunkční elektronice. Sáhnout k tomuto řešení však naštěstí nakonec nebylo potřeba.

Na místě byl nakonec přítomen ještě devátý vůz, jehož účast byla předběžně přislíbena v květnu, když se pořádající tým v čele s Romanem Krejčím zastavil na brněnské RC trati cestou z Mistrovství světa vozů Grand Turismo, nicméně tuto neděli nebyl osazen elektronikou a nemohl se tak závodu zúčastnit. Přesto jej na fotografiích můžete nalézt. Jednalo se o velmi věrný model vítěze 24 hodin Le Mans 1991, Mazdu 787B v barvách Charge. Ostatně účast věrných modelů aut podle skutečných předloh závodních vozů byla vždy jedním ze záměrů moravské Le Mans série, a tak ve snaze podpořil rozvoj těchto vozů v Le Mans serii i v budoucnu byla krátce před brněnským závodem vyhlášena tzv. 'True Le Mans Trophy', která bude určena pro modely, které do značné míry věrně odrážejí své reálné předlohy, jež se v minulosti proháněly po velkých závodních drahách. Tato trofej, plánovaná oficiálně od příštího ročníku MLMS, kdy bude pravděpodobně mimo jiné pro takové vozy sníženo startovné o 50 Kč. Pavel Melicher se tak mohl dozvědět, že si letos model jeho Corvetty, kopie továrního vozu z roku 1999, tento titul odveze bez ohledu na výsledky závodu v Brně a závěrečného klání v Rychvaldu, neboť jeho náskok byl již dostatečný. Podrobné informace o této trofeji včetně průběžného pořadí zveřejníme na našich stránkách později, jakmile budou připraveny další informace.

Nyní zpátky do Brna a patnácté hodině odpolední. Několik hodin již neprší, trať je z velké části oschlá, nicméně povrch je stále kluzký. V paddocku, který je v Brně mimořádně dobře vyřešen, se scházejí brněnští účastníci, zatímco ostraváci již v rámci volných tréninků testují své vozy. K nim se záhy přidává i Jiří Groch. Roman Krejčí se po několika závodech s vozem Dauer vrací ke svému nejkrásnějšímu modelu - oranžovému Jägermeister Porsche 962C Turbo. Vše se zatím zdá v pořádku, i když vůz nesedí na trati ideálně. S identickým vozem, leč v barvách továrního týmu Rothmans, vyráží poprvé na trať i jeho starší bratr Martin, kterému s nastavením nové techniky pomáhá ochotný Petr Goluch. Defilé dvou vozů Porsche připomíná staré dobré časy, kdy se stejně zbravené Porsche 962C v měřítku 1:28 bratří Krejčích utkávaly na závodech o Zlatou baňku, organizované při Okresní stanici mladých techniků v Havířově. Tehdy jim mimo jiné byli za soupeře bratří Szostkové, z nichž mladší Luděk vyhrál loňskou Le Mans Serii v absolutním pořadí a spolu se svým bratrem Pavlem stále patří ke stálicím závodů modelů RC, podobně jako tomu bylo před více než dvaceti lety na autodráze. Rothmans Porsche však během volného tréninku čekala nepříjemná chvíle, když vůz ve vysoké rychlosti zavadil o poklici umístěnou na hlavní rovině. Následkem tohoto incidentu se speciálně vyrobený přední díl podvozku, pasující na tuto karosérii vyznačující se velmi krátkým předním převisem, roztříštil na kousky. Náhradní díl raději použit nebyl a místo toho bylo namontováno originální řešení firmy Xray, které sice vyčnívalo, ale funkci plnilo dokonale. Na rovinu nakonec byla nainstalována zpomalovací šikana, aby se podobným karambolům předcházelo. Petra Vykydalová se svojí Toyotou ve volném tréninku téměř nejezdila. Dala přednost relativnímu teplu ve velkém autě, neboť nad tratí byla opravdu docela zima a foukal studený vítr. To byl další nešvar počasí kromě stále hrozícího deště.

K vlastní kvalifikaci nastoupilo všech osm jezdců. Podle očekávání se o pole position poprali Petr Goluch a Pavel Melicher, jimž skvěle sekundoval Roman Krejčí. Další teoreticky rychlý vůz Martina Krejčího trochu zaostával, šlo spíše o seznamovací jízdu. Nicméně Martin v závěru trochu zrychlil a zajel několik dobrých kol, což nakonec znamenalo posun na čtvrté místo před Jiřího Grocha a BMW Petra Rovného. Jeho synu Janovi se příliš nevedlo a v kvalifikace skončil beznadějně poslední se ztrátou celých 4 sekund na Petru Vykydalovou, která na své nejbližší soupeře také výrazně ztrácela, zhruba pět vteřin. Petr Goluch se se svým novým vozem na bázi Xraye na kluzké trati rychle zžil a nakonec byl jediným, kdo se v kvalifikaci dostal pod 20 sekund na jedno kolo.

Na trati se pak objevily čtyři Formule 1, které jely svůj vložený závod, vždy hned po jízdách Le Mans série. K nim se před první závodní jízdou přidal ještě další místní jezdec, který dorazil později. Jiří Groch však měl problémy se servem, a tak do kvalikace nastoupil jen, aby zvýšil počet startujících. Situace s jeho vozem se však koncem nedělního klání trochu zlepšila, a tak ve druhé závodní jízdě, která se uskutečnila již v počínajícím dešti, na trati zůstal déle. To však vozy po trati kroužily opravdu krokem. Dodejme, že na vodě se zdaleka nejlépe vedlo Romanu Krejčímu, který původně ani neměl v úmyslu startovat, a stal se i celkovým vítězem po té, co vyhrál i první sedmiminutovou rozjížďku po krásném souboji s Tomášem Hejtmánkem. Ten měl však na mokré trati obrovské problémy udržet vůz v přímém směru, a tak se přes něj v konečném hodnocení přehnal jak druhý Petr Goluch, tak třetí Milan Cendelín. Jiří Groch nakonec se ctí absolvoval dohromady 12 kol. Zajímavostí je, o kolik jsou tyto modely F1 pomalejší než klasické modely sportovních vozů postavené podle víceméně stejných pravidel pro MLMS. Žádná z formulí by se mezi prototypy a gétéčky nedostala na lépe než sedmé místo. Výrazně zaostávaly i v předchozím závodě ve Zlíně. To jen potvrzuje, jaký má i u RC modelů vliv aerodynamika, a také to naznačuje, jaká by byla situace ve skutečných závodech, kdyby sportovní vozy nebyly mnohem více sešněrovány předpisy než jejich formuloví kolegové. Ještě počátkem 70. let nebylo výjimkou, že dobrý jezdec při relativně nevýznamném závodě sportovních prototypů překonal traťový rekord ostřílených mistrů z Formule 1.

Vraťme se ale k vlastním jízdám Moravian Le Mans Series. Po startu první jízdy se vedení ujal Petr Goluch a začal se pomalu vzdalovat tradičně výborně jedoucímu Pavlu Melicherovi, který je se svým pomalejším vozem GT ve značné nevýhodě, nicméně své hlavní soupeře musí hledat mezi nejrychlejšími prototypy LMP, protože mezi GT nemá rovnocenného soupeře, zejména po té, co přešel na podvozek Xray X10 . Na třetí místo se krátce po startu dostal Martin Krejčí, nicméně se na něm ani neohřál a už se kolem prohnal jeho zkušenější bratr Roman. Ten pak z přehledem třetí místo udržoval až do doby než vůz vydal podivný zvuk. Vzápětí bylo vidět po trati se kutálející přední kolo, které prostě upadlo. Následovala cesta do boxové uličky. Po rychlé opravě se Roman vrátil, nicméně podařilo se mu dojet pouze poslední Petru Vykydalovou. Tento problém posunul jeho bratra Martina zpět na třetí místo, jenže ani tentokrát si jej neužíval dlouho, neboť se ze zadu přiřítil zkušený Jiří Groch a Martin jeho tlaku během dvou kol podlehl a spokojil se ze čtvrtým místem. Příliš nezaostával ani Petr Rovný na místě pátém. Mezitím si Petr Goluch vybudoval solidní náskok, nicméně pak bylo vydáno hlášení ‚pozor na hlavní rovině, je tam převrácený vůz uprostřed tratě‘. Jak se záhy ukázalo, bylo jím právě Porsche 911 GT1-98 Petra Golucha, čehož náležitě využil Pavel Melicher a dostal se do vedení. To si již do konce jízdy nenechal vzít. Goluch nakonec dojel druhý a jinak se na pořadí již nic neměnilo. Romanu Krejčímu na šestého Jana Rovného v cíli chybělo jen několik sekund, nicméně byl odmávnut o kolo dříve, protože cílem projel po uplynutí 15-minutového limitu.

Ve druhé jízdě, která se nakonec stala i jízdou poslední, udělal Goluch chybu někdy v úvodu závodu, a tak se vládcem této rozjížďky stal Melicher. Na druhé místo se postupně propracoval ze zadních pozic startující Roman Krejčí, ale neměl to zcela jednoduché, protože trojka M. Krejčí, Groch a P. Rovný sváděla hned v úvodu těsné souboje a na trati bylo v tu chvíli docela plno. Nikdo nikomu nechtěl dát nic zadarmo, nicméně i tak se stalo, že o několik kol později, kdy se již ustálilo pořadí Melicher-R. Krejčí-Groch-M. Krejčí, se za posledním z jmenovaných objevil vůz Petra Golucha, a tak M. Krejčí v domnění, že je již předjížděn o celé kolo zpět, nechal Goluchovi cestu vpřed volnou. Goluch se pak brzy dostal i před pana Grocha a tím se pořadí již prakticky ustálilo, třebaže mezi jezdci zejména ve středu startovního pole nebyly příliš velké rozdíly, došlo již pouze na jeden zajímavý moment. Zatímco Pavel Melicher si jel pro jasné vítězství, Petr Goluch se pomalu ale jistě přibližoval ke druhému v celkovém pořadí, Romanu Krejčímu. A nakonec se mu podařil husarský kousek, když se krátce před koncem jízdy Romanovi přiblížil natolik, že je ještě stihl předjet a protnout cílovou čáru o 0.22 sekund dříve. Na dalších místech projeli Jiří Groch, Martin Krejčí, Petr Rovný, Jan Rovný a Petra Vykydalová. Celkové pořadí bylo nakonec prakticky stejné s tím rozdílem, že Roman Krejčí byl klasifikován až mezi otcem a synem Rovnými. Více se mu již ztrátu z první rozjížďky stáhnout nepodařilo.

A jaký měl tento závod vliv na celkové hodnocení Moravian Le Mans Series 2010? Vzhledem k tomu, že podařilo odjezdit alespoň 30 minut závodu, nebyl bodový příděl krácen na polovinu, a navíc vzhledem k absenci několika favoritů na celkový titul se situace před posledním závodem v Rychvaldě poněkud zamíchala a také zdramatizovala. Již nyní můžeme předeslat, že MLMS 2010 zná již své mistry v kategoriích LMP1 a GT. V celkovém hodnocení bez rozdílu skupin si vedení udržel suverén posledních závodů Tomáš Rajdus (61.5 bodů), ale na druhou příčku poskočil Pavel Melicher, s nímž se již na absolutní prvenství nepočítalo. Po vítězství v Brně však ztrácí pouhé 3.5 bodu a v případě sebemenšího zaváhání nebo technického problému rychlejšího Rajduse může ještě dojít k velkému překvapení. Po absenci v posledních dvou závodech se na třetí příčku propadl Luděk Maléř, který vévodil celkovému hodnocení i hodnocení skupiny LMP2 po většinu sezóny. Doufejme, že se do Rychvaldu opět vrátí, neboť sledovat jeho výkony se starší a technicky nedokonalou Tamiyou F103GT bylo vždy vítaným zpestřením většiny závodů sezóny. Jeho šance na celkové vítězství však rapidně klesly, neboť při svém současném kontě 49 bodů by musel buď skončit do druhého místa v případě, že by T. Rajdus nebodoval (resp. byl za 10. místem). V případě vítězství by pak jeho šance nepatrně vzrostly, nicméně Rajdusovi by i tak stačilo šesté místo, aby Maléře za všech okolností bodově předstihl. A navíc je tu P. Melicher a i na něj by Maléř musel vyjet minimálně 9 bodů. Na čtvrté místo celkově se přehoupnul pravidelně bodující Petr Goluch a zařadil se tak před Romana Krejčího, který figuruje na pátém místě celkového hodnocení. R. Krejčí je již nyní jistým šampiónem v LMP1, když mu pomohla zejména sporadická účast ostatních rychlejších jezdců jako byli Radek Flek, Matěj Kupčík či Roman Štalmach - všichni absolutní vítězové některého z letošních závodů - stejně tak jako Jaroslava Kopeckého, či Toma Knoppa, kteří sice v roce 2010 na stupínek nejvyšší nedosáhli, ale stále patřili k absolutní špičce. Je škoda, že právě poslední dva jmenovaní nepřijeli na některý z posledních dvou závodů, neboť jeden jak druhý byli ve Zlíně, resp. Brně přihlášeni. Situace v LMP1 nahrála do ruk Rostislavu Zapletalovi, který jako jediný další jezdec absolvoval v LMP1 více jak polovinu z dosavadních odjetých závodů a je zatím téměř neohroženě druhý. Kromě průběžně třetího Jaremejka, který startoval v úvodních třech závodech sezóny, již nikdo další v této skupině nestihl více než dva starty, což je opravdu pro nějaký výsledek v hodnocení šampionátu málo.

Naopak velmi dobře obsazená je letos skupina LMP2, kde sice bodovalo dosud nejméně jezdců, ale za to celá špička zde závodů zúčastňuje poměrně pravidelně. Tomáš Rajdus si podobně jako v absolutní hodnocení udržel vedení. Na druhé místo poskočil Petr Goluch. Předstihl tak Luďka Maléře, který podobně jako v absolutním hodnocení doplatil zejména na svou neúčast v posledních dvou závodech. V LMP2 na Rajduse ztrácí celých 15 bodů, což se při obvyklém počtu startujících v LMP2 reálně dohnat nedá. Tomáš Rajdus by musel závod vynechat nebo neodkroužit ani 50% počtu kol vítěze. Pak by na příčku nejvyšší Maléř postoupit mohl, ovšem velkou smůlu by musel mít i P. Goluch, který na Rajduse momentálně ztrácí pouhé tři body. Na čtvrtém místě v LMP2 se dlouhodobě drží Martin Krejčí a svým druhým místem v Brně tento stav ještě potvrdil. Hovořilo se o tom, že si v Brně zkusí zajistit 4. příčku definitivně a k závěrečnému závodu nastoupí v LMP1, nicméně ačkoliv již nemůže být ze čtvrtého místa v LMP2 sesazen, vznikla zde jistá naděje na příčky ještě vyšší, takže velmi pravděpodobně do LMP2 nastoupí i v posledním závodě v Rychvaldu. Rádi bychom ještě zmínili výkon jediné ženy ve startovním poli, která se po Brně díky pravidelnému sbírání bodů během celé sezóny vyhoupla na celkově pátou příčku v LMP2. A pokud na závěrečný závod nedorazí Východočeši Tesař a Vater, je jisté, že o ni už nepřijde. V opačném případě by její uhájení mohlo být docela obtížné.

Situace ve skupině GT je již také rozhodnutá. Pavel Melicher nasbíral 107 bodů ze 120 možných a zcela suverénně vévodí pořadí GT před Jakubem Šimurdou, který byl Melichera dokonce schopen dvakrát porazit v první polovině šampionátu. Pak se mu již tak nedařilo, nicméně ani jeho už nemůže ze stříbrné pozice nikdo další sesadit, a to přes to, že skupina GT bývá obvykle celkem dobře početně obsazená a bodovalo zde nejvíce jezdců ze všech vypsaných kategorií. Vyloženě pravidelných účastníků zda však také až tak moc není, a tak se pravidelnými výsledky na třetí příčce zatím drží Tomáš Jírů (36 bodů), ovšem nemusí to mít jednoduché, pokud by se na poslední závod vrátili další z průběžného pořadí Jan Koniarik nebo Jiří Hrabec. Oba dva se zúčastnili pouze vybraných závodů, nicméně na T. Jírů ztrácejí pouhých 6 resp. 11 bodů, což při jejich dosavadních výkonech není až tak velká ztráta. Ovšem záležet bude především na tom, kdo a v jaké počtu se dostaví na závěrečný závod sezóny. Proto jste všichni zváni, neboť se bude jednat pravděpodobně o poslední možnost si pořádně zazávodit v této slibně se rozvíjející kategorii v tak hojném počtu, a navíc bez různých technických omezení, jimiž je bohužel charakterizována většina klubových závodů. Poslední závod MLMS je plánován na 7. listopadu v hale v Rychvaldu, kde by se mělo jet na tři jízdy po 10 minutách a kde pravděpodobně také proběhne vyhlášení celkových výsledků Moravian Le Mans Series 2010. Na programu bude možná i rozprava ohledně nadcházející sezóny, kdy bychom se chtěli poučit z chyb sezóny letošní a posunout šampionát zase o nějaký ten krůček dopředu.

Autor: © Racing Sports Cars

Autor: RacingSportsCars.com  (Všechny články autora)
Rubrika: Moravian Le Mans Series  (Všechny články rubriky)




Článek publikován: 28.9.2010
Přečteno: 4510 x
Stránka aktualizována: 13.11.2012

Související články:



Příští závod Le Mans

stránky seriálu: přihláška
seznam přihlášených
Pořadí LMS 2012
propozice LMS 2012

Doporučujeme









copyright 2009 Roman&Tomáš
TOPlist